.

FİNANS KARİYER Türkiyede ulusal ve uluslararası alanda geçerliliği olan, iş bulduran sertifikalar ile ilgili bilgilerin bir arada olduğu tek kişisel blogtur. neden ileri düzey lisans?___SORULARI TARTIŞIYORUZ___CMA Sertifikası___SPK genel bilgi

23 Nisan 2010 Cuma

MEMURİYET Mİ ÖZEL SEKTÖR MÜ?


Öncelikle başta belirtelim. Bir bakanlıkta odacı da memur, devlet hastanesinde doktor da. Bizim yazımızda memur dediğimiz kısım, kendi ilgi alanımız olan mali işlerdeki memuriyettir.
.
.

Memurluk ülkemizde srtını devlete dayamak eş anlamıyla öğrenilmiş kelimelerden biri. Devlet Baba anlayışı insanları buna inandırmış. İİBF mezunları KPSS ile çok gözde memurluklara girebilmekte, idari hakimlikten kaymakamlığa, vergi denetmenliğinden hesap uzmanlığına.
İİBF mezunları (mali işler alanında) özel sektör isterse bir şirketin mali işler (muhasebe, finans vs) departmanında, bankacılık sigortacılık vs finansal kurumlarda en alt seviyeden başlamak ve gün gelip yükseklere çıkmak için uğraşmaktadır.
.
.


Bahsettiğimiz memurluk kadrolarında işe girmek çok çok zordur. (müthiş bir KPSS puanı, kurumların ağır sınavlarını geçmek, motive bir halde atlatılan mülakatlar ve tabi ki güçlü "referans)
.
.

Özel Sektörde işe girmek memurluğa göre daha kolaydır.
.
.

Devlet Memurluğunda işe girmek zordur ama işe girdikten sonraki iş hayatı iniş çıkışı olmayan daha doğrusu inişi olmayan bir yoldur, işten atılma derdi %99 bitmiştir, 5 kişinin bir işi yapacağı kadar kadro genişliği vardır, ve devlet dairesinde kar güdüsü olmadığından hedef baskısı yoktur.
.
.

Özel sektörde ise işe girmek daha kolay olsa da iş hayatı çok zordur, devamlı surette yeni şeyler beklenir, işler yolunda giderken zam verilmez ama işler bozulduğunda ücretsiz izin vs. Gerekçelerle maaşlar azalır. Veya işten çıkarmalar olur. Memurlukta 5 kişinin yapacağı işi özel sektörde tek başınıza yaparsınız.
.
.

Devlette maaş ve sosyal haklar yüksektir, servisi olmayan memurluk çok azdır. Yan giderler buna istinaden azalır.
.
.

Özel sektörde verilen maaş, dışarıda bu işi yapmaya hazır ve asgari ücrete razı kişilerin çokluğuna göre belirlenir. Yani patron hep az para vermek ister.
.
.

Gelelim sonraki yıllara,
Devlet memurluğunda yıllarca aynı işleri yapman olasıdır, rekabet ve kendini geliştirme baskısı pek yoktur, terfiler liyakata göre değil kıdeme göre verilir, en iş bilmez adamın bile kapısında başuzman, kıdemli memur gibi sıfatlar görebilirsiniz.
.
.

Özel sektör sizi hep daha fazla şey bilmeye öğrenmeye zorlar, bu zorluklar size daha iyi mevkii ve daha önü açık bir kariyer hedefi sağlar. Eğer ki başarılıysanız sizi kendi sirketiniz olmasa da başka sirketler farkeder, ben cok çalışkan ve özeverili olup, kendini işinde geliştiren ama hep aynı yerde kalmış birini görmedim.
.
.

Bazı memurluklar da, ilerki yıllarda özel sektöre geçilecekse tercih edilebilir. Yeminli mali müşavirlik mesleği mesela. Kanunen SMMM olanlar da 10 yıl sonra YMM olabilir, vergi inceleme yetkisine haiz kişiler de.. Piyasada devlet kökenli YMM'ler daha çok tercih edilir, bu anlamda ben de ileride YMM olmak için öncesinde vergi denetmenliği yapmayı isteyebilirdim.
.
.

Kısacası düzenli bir yüksek ücret, risksiz hayat şartları, ama monotonluk, gri binalar, bürokrasi.. Memurluk.
.
.

Düşük ücretle başlamak, çalışkan değilsen düşük ücretle kalmak, ama çalışkan olup gidebildiğin yere kadar gidebilmek, kendini ispatladıktan sonra memnun olmadığın halde orada çalışmak zorunda olmamak, kendini gelişime adamak, her yükseldiğin mevkiiye hakkınla geldiğini bilmek, sonraki yıllarda (koordinatör, direktör vs.) Olarak herhangi bir memur iyi maaş alırken daha ötesi yani zengin olmak, kendi işini yapma fırsatları vs. İle özel sektör..
.
.

Bir de her resmi tatilde izinli olmak memurluğun önemli artılarından biridir ki, küçük bir operasyon sonucu raporlu olmam nedeniyle bugün yanlarında olamadığım 23 nisanda calısma zevkini birlikte yaşayamadığım ofis arkaşlarıma selamlar olsun :)
.
.

Not: bu yazıda "iyi de herkes o noktaya gelmiyo ki" diyebilirsiniz özel sektör hakkında. Biz burada başarılı insanların neler yapabileceğinden bahsettik, tembel ve işbilmez insanlar konumuz dışında.
.
.

Özkan DÜZGÜN, SMMM
Bu yazı finanskariyer blogunda yayınlanmıştır.
Birebir aynısını kopyalayan sitelerden bizi haberdar ediniz.

17 yorum:

aylak adam dedi ki...

mevzuya devlet mi özel sektör mü diye bakmak yerine devlette nerede çalışacağına bakmak önemli. örneğin Hesap Uzmanıysanız YMM olduğunuz tarih itibariyle özel sektörde big 4 veya diğer denetim firmalarında çalışabilir, büyük holdinglerde görev yapabilirsiniz. Bu türden kurumlarda bir diğer ekstra yurtdışı master imkanlarının olması. Devlet memuruysanız yurtiçi master/doktora yapmak istediğinizde kolaylık gösteriyorlar. Özel sektör tabi daha hareketli ve iş garantisi yok. Ama ücrette benzer bir devlet memuriyetini 2 senede yakalayıp geçmeniz olası.
Bence önemli olan ne yapmak istediğiniz. Bunu düşünün okulda alternatiflere bakın, staj imkanı kısıtlı da olsa sektörü tanıma imkanı verir, staj yaptığınız yerlerdeki insanlarla konuşun, önceki mezunlar, hocalarla konuşun, üniversite hocaları iyi kaynak olabilir onlarla bağlantınızı sağlam tutun. Sevmediğiniz işi yapmayın 30'a kadar iş değiştirmede sorun yaşamazsınız, sıkıyorsa değiştirmekte gecikmeyin.

Özkan D. dedi ki...

Aylak Adam hayatımın kitabıdır, o nedenle ne desen eyvallah :)

şaka bir yana söylediklerinde cok haklısın, memuriyet, gerçekten her insanın yapısına uygun birşey değil, bugün kpss ile belli kadrolara giren çoğu arkadaşım yatay geçişler yapmak için uğraşıyor. her kpss'ye giren hesap uzmanı olamıyor sonuçta.
staj kesinlikle gerekli ama bir kişinin staj yaptığı yerdeki kişilere memnunmusunuz demesindense herşeyi kendi araştırması daha güzel,
işimden memnunum diyen cok az insanla karşılaşırsınız zira, insanoğlu doyumsuzdur.

Kadir dedi ki...

aylak adam doğru demiş. bu sözlerin üzerine yorum yapmak gereksiz.

barbaros sürer dedi ki...

Yazınızda dürüst çalışma ortamından hiç bahsetmmişsiniz, herşey sizin bahsettiğiniz gibi çalış kazanırsın mantığıyla işlemiyor malesef,özellikle Türk iş dünyasının hastalıklarından olan: adam kayırma,hemşehricilik,mobbing,yönetim keyfiyeti gibi pürüzler azımsanamayacak kadar fazladır.Bütün bu belirgin pürüzlerden dolayı özellikle özel sektörde dürüst çalışma ortamı ile karşılaşılamıyor bu yüzden özel sektördede çok çalışan mutlaka iyibir yere gelir diye bir garanti yok bunun yanında şans lazım torpil lazım destek lazım vs. Halbuki kamuda çalışma ortamının daha rasyonel ve keyfiyetten uzak olduğunu düşünüyorum sonuçta işde çalışma şeklinide kanunlar ve yönetmeliker belirliyor.

Adsız dedi ki...

Bu arkadaşın özel sektörde uzun süreli çalıştığını düşünmüyorum yada hayatın gerçekleriyle, insanların hayatttan beklentilerini kıyaslamakta yetersiz kalmış. Yani biz özel sektörü bilmesek çok çalışkan ve azimliysen kazanırsın mantığı çıkar. Demekki özelde çalşan %95 i tembel ve işi bilmez insanlar. Etrafınıza bakın, insanların çoğu özelde mecbur olduğundan çalışıyor, hangisi memnun??? Hangisinin standartı yükseliyor. Özel sektör anlatılınca hep verilen örnekler pozitif ama bu da maksimum %5 diyelim, geri kalan insanlar görünmüyor.Özel sektörde başarılı olmak için, çalışmak işin %10 nudur, gerisi fırsatları değerlendirmektir. Gittikçe özelde çalışma şartları dahada ağırlaşçaktır. Fırsatınız varken devlete geçiş yapın yada kpss den iyi puan almadınız zaman , memuriyet mi özel sektör mü diye konu açmaya kalkmayın.

Özkan D. dedi ki...

@barbaros bey teşekkürler yorumunuz için, özel sektörün bahsettiğiniz eksiklikleri olsa da kişiye bu eksikliklerin olmadığı yelere geçme keyfiyeti veriyor ki yazımız da bunu anlattık, memuriyet biraz daha stabil değil mi?

@adsız
normalde adsız yorumlara cevap vermiyoruz ancak yanlış anladığınız bir nokta var,
ben bunları oturduğm yerde aklıma geldiği için değil görüp yaşadığım için yazabildim, özel bir denetim şirketinde hem özel hem de kamuya ait şirketlerin denetiminde çalışıyorum, bu anlamda her iki alanı da doğrudan denetim yoluyla tanımış oluyorum, insanların kpss ile memuriyete girmesini kesinlikle yanlış bulmuyorum, tam aksine çok değerli memuriyetler olduğunu yazdım, benim kastettiğim sizin gibi insanların dolduruşa getirecek cümleleriyle devlet kapısını "kapağı atalım" mantığıyla görmenin, özel sektördeki fırsatları "sadece" devletin sağlamlığına tercih etmenin yanlışlığıdır.

saygılar

Adsız dedi ki...

sonuçta benim yorumum çok net ve verdiğiniz cevapta bence yine yetersiz, ilk yorumumdaki fikirler kesinlikle daha güçlendi.

saygılar

Özkan D. dedi ki...

hem yazımda hem de size cevabımda memuriyetin sadece işten atılmama garantisi nedeniyle tercih edilmesinin yanlışlığından bahsetmeye çalıştım, görüşünüz gerçekten bunun aksi midir merak ediyorum.
ayrıca özel sektörde ben bir idealden bahsettim ve bunu genellemedim, zira yazımın sonunda bakın ne yazıyor: "bu yazıda "iyi de herkes o noktaya gelmiyor ki" diyebilirsiniz özel sektör hakkında. Biz burada başarılı insanların neler yapabileceğinden bahsettik, tembel ve işbilmez insanlar konumuz dışında."

Adsız dedi ki...

Demekki özelde çalşan %95 i tembel ve işi bilmez insanlar. :))

saygılar

Özkan D. dedi ki...

belki de.
özel sektörde bu oranı vermek için nasıl bir araştırma yaptınız bilmiyorum ama belli ki siz de inandığınız yolda ilerleyip memur olmuşsunuz, keyifli mesailer mutlu emeklilikler dilerim :)

Adsız dedi ki...

Araştırmaya yapmaya gerek var mı???? Uzayda yaşamıyoruz. Birilerin bence ciddi araştırma yapmaları gerekiyor ki, doğru bilgiler verilebilsin. Kuvvetle ihtimal özelde çalıştığım süre sizden çok daha fazla, sizede özel sektörde başarılar.

Adsız dedi ki...

ben özel sektörde yılarca çalışmaktan beyin kanaması gerçimiş, kansere yakalanmış asgari ücretli çalışanlar gördüm. özel sektör şans işidir kısacası. eviniz barkınız varsa arkanız sağlamsa özel daha renklidir ama tek başınaysanız kamu en mantıklısıdır.

Adsız dedi ki...

Valla benim babadan kalma evlerimde var, dükkanda var kira geliri olrak , kamuda mühendisim ücrette fena değil, eşimde kamuda mühendis, niye iş kurup riske gireyim yada özel sektörde 3 kuruş fazlasına kendimi yıpratayım. Her türlü tatile çıkabiliyorum, çalışma saatlerim çok düzgün. Yani durumu çok kötü olmayan içinde kamu şartları hatta daha cazip.

Adsız dedi ki...

Böyle soru mu olur hacı, cevabı belli Devlet oğlu Devlet.Ne işiniz var özelde.

Ahmet_Cihan dedi ki...

Koca ülkede herkes mi memurluk der yaa bu kpss belasından biz nasıl kurtulacaz. yani devlet olmayınca özelde de çalışabilmeli insan Bu kadar da adaletsizlik olmamalı. Her yerde torpil dönüyor. Bir çok kişinin okumaya dersaneye staj yapmaya durumu yetmiyor.. Bir beyefendi de diyor ki Özel Sektörün %95 tembel, iş bilmez olabilirmiş(!) İyi de kardeşim hangi ülkede yaşıyorsunuz? Türkiyede dayısı olan gelir biryerlere. Hem kamu da hem özelde. Arkan sağlam olacak yani. Baban fakirse yeterli çalısamazsın, Yeteri kadar hazırlanamazsın (At Yarışına) çünkü zenginin atı kuru üzümle fakirinki samanla beslenir. sonrasında koşu başlar. Fakirin Çocuğu karbonhidrat manyağı olmuştur. zenginin çocuğu bol et ve balık yediği için falan filan zaten öndedir. Fiziken bile adaletsiz bi durum var ortada siz neyi tartışıyorsunuz. taşra (!) diliyle söyleyim : Siz Neyin Kafasını yaşıyorsunuz?

Adsız dedi ki...

ulku-arasli@hotmail.com

Adsız dedi ki...

Hoş fikirler olmuş, hepsi değişik bakış açısı, lakin benim için çok önemli olan bir konudan bahsedilmemiş. Cumartesi çalışmak!! Finans sektöründeki firmalar kurumsal yapıların dolayı büyük bir bölümü hafta sonu çalışmaz. Ama finans dışındaki özel sektöründe büyük bölümünde cumartesi hatta pazar günleride dahil çalışma vardır. Kimsenin gündeme almadığı fazla önemsenmediği bu durumun tahribatı iş yaşamında oldukça çıkar. Öncelikle hafta sonu tatili haftalık bazda, aylık bazda ve yıllık bazda değerlendirilmesi lazımdır. Haftada 2 gün tatili olan birey, kendi özel yaşamına zaman ayırabilecektir. Aylık ve yıllık bazda ise totalde oluşan toplam kazanç yada kaybı hesaplamak zordur.Lojistik sektöründe 9 yıldır çalışmaktayım, şu an ikinci firmamdayım. Çalışma saatlerimiz oldukça fazla, 9 yıl içinde bir cumartesi bile tatil yapamadım, geçen seneye kadarda 2 hafta yıllık izin kullanamamıştım. Şimdi ben eğer memurluğu 9 yıl önce girmiş olsaydım. Yıllık iznim 30 gün, haftasonları tatildi. aradaki bu farkı söylemeye gerek yok. Ah benim mesleğimde devlete girebilmesi anca vasıfsız memurla olur oda 2 bin küsür lira maaştır. Şu an ki kazancıma göre çok düşüktür. Bu şartlarda memurluğu düşünemem yada belki 10 yıl önce olsaydı memurluğu tercih edebilir ona göre yaşamımı düzenlerdim ve belki şimdide mutlu olurdum. Özeli devleti geçtim, hafta sonu artık çalışmak istemiyorum ama sanırım emekli olana kadar böyle gidecek. Cuma akşamı geldiğinde yemek masasına ailece oturmak, geç saatlere kadar sohbet etmek, bir cuma akşamı hadi hanım şehir dışına kaçalım demek isterdim. Uzun lafın kısası özeli seçip yoğun çalışma ve hayat standartlarında tatminkar yaşama yada devleti seçip orta karar bir ücretle ama kendini çok yıpratmadan hayatını programlaybildiğin bir yaşam arasında seçim yapabilmektir. Tabii tercih etme durumumuz varsa. İki seçimi yapanıda hak veririm çünkü her iki tarafında düşüncesine katılıyorum. Benim beklentilerime göre kamu%60 daha ağır basıyor. Burda önemli olan hayattan ne istiyorsun sorusunun cevabını bulmak.