.

FİNANS KARİYER Türkiyede ulusal ve uluslararası alanda geçerliliği olan, iş bulduran sertifikalar ile ilgili bilgilerin bir arada olduğu tek kişisel blogtur. neden ileri düzey lisans?___SORULARI TARTIŞIYORUZ___CMA Sertifikası___SPK genel bilgi

27 Ocak 2010 Çarşamba

Bağımsız Denetim Şirketi Açmak Öyle Kolay mı?

burcu bağımsız denetim şirketlerinde çalışmak için (özellikle big four'da çalışmak için) neler gerektiğini belirten harika bir yazı yazmıştı. Ben de bağımsız denetim şirketi açmak için neler gerektiğine değinmek istedim. Çünkü son zamanlarda bu alana eğilim var, dersanelerde ders verdiğimiz mali müşavir adayları bağımsız denetim şirketi açmayı düşünüyoruz diyorlar. Peki nasıl açılacağı konusunda bilgimiz var mı?

Mali müşavirlerin denetim yetkisi var, ama tasdik yetkisi yok, o nedenle sermaye piyasası denetimi değil de normal inceleme/denetim yapmak için şirket açmamaları gerekir, YMM varken bu işten onlara pay düşmez. Sermaye Piyasası Kurumlarını yani halka açık şirketler aracı kurumlar vs şirketi denetlemek için ise SPK' nın kuralları geçerlidir.
bağımsız denetim işini Türkiyede yasal çerçeveye oturtan kurum SPK' dır. Öncelikle temel referansımız SPK'nın Seri:X No:22 nl tebliğidir. Bu tebliğde Bağımsız Denetim Şirketi Kurmak için gerekenler şu şekilde sayılmıştır;

a) Anonim şirket şeklinde kurulmuş olması ve hisse senetlerinin nama yazılı olması,
b) Ticaret unvanlarında “bağımsız denetim” ibaresinin bulunması,
c) Ortaklarının Tebliğin bu Kısmının “Yönetici ve bağımsız denetçiler” başlıklı maddesinde sayılan nitelikleri haiz gerçek kişilerden olması (buna aşağıda değineceğim)
ç) Esas sermayenin en az %51’inin sorumlu ortak baş denetçilere ait olması,
d) Sadece bağımsız denetim ve mesleki alanda faaliyet göstermeleri,
e) Organizasyon, mekan, teknik donanım, belge ve kayıt düzeninin bağımsız denetim işini yürütecek düzeyde bulunması ve
f) Hazine Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlık tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde mesleki sorumluluk sigortası yaptırmaları şarttır.
burada önemli olan c maddesi. yani ortakların taşıması gereken özellikler şunlar, SMMM ve ya YMM olmaları, müflis olmamaları, Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Lisansı sahibi olmaları, sermayenin %51inin sorumlu ortak baş denetçiye ait olması. (detay için tebliğin 4. maddesine bkz)
baş denetçi 10 yıllık mesleki deneyimi olan denetçidir. sorumlu ortak baş denetçi olmak için ise 2 kriter var, ya kurulun belirlediği bağımsız denetim şirketlerinde 2 yıl fiilen denetçilik yapmış olmalı. veya SPK kurul üyesi olarak 2 yıl. veya spk meslek personeli olarak 5 yıl çalışmak
olmalı.. (yani 10 yılın 2 yılı bağımsız denetim şirketinde geçmiş olacak, ya da spk da)
anonim şirket olmak için ise en az 5 ortak gerekir. SPK bağımsız denetim işi için en 3 asil 3 yedek denetçiniz olması lazım geldiğinden, demekki size 6 kişi lazım..
sonuç olarak, yeni smmm olmuş 6 arkadaş hadi bağımsız denetim şirketi açalım diyemez, öncelikle 6 kişi olacaklar, spk bağımsız denetim lisansı almış olacaklar, aralarından biri sorumlu ortak başdenetçi vasıflarında olacak ve bu kişi şirketin %51ine sahip olacak. velhasıl, tecrübeli birini yanınıza almanız gerekir.
bu işi yapacak kişilerin bağımsız denetim şirketlerinde çalışarak tecrübe etmesi ondan sonra şirket kurmaya karar vermesi isabetli olur.
hali hazırda spk' nın yetki verdiği bağımsız denetim şirketi sayısı 95' tir.
şimdilik bu kadar.
bağımsız denetim şirketi nasıl açılır
denetim
denetim şirketi bağımsız denetim şirketi açmak için neler gerekir sorumlu ortak başdenetçi lisans

4 yorum:

Burcu Yeşilgül dedi ki...

Bilgilendirme için çok teşekkürler Özkan. Ben de küçük birşey eklemek isterim. Bağımsız Denetim, şirketler için, aslında şu anda tasarı halinde olan Türk Ticaret Kanunu (TTK) kabul edildikten sonra zorunlu hale gelecek. Kabul edilmesi beklenen bu yeni Ticaret Kanununda A.Ş. kurabilmek için 1 ortak yeterli olacak. Bu durumda Bağımsız Denetim şirketi kurmanın şartları da değişecek. Yeni TTK'nın detayları hakkında bilgileri yine bu sayfalarda paylaşacağız. Sevgiler

Adsız dedi ki...

Arkadaşlar, bağımsız denetim firması kurmak için asgari sermaye miktarını biliyor musunuz? Bilgilendirirseniz çok sevinirim.

Özkan D. dedi ki...

her A.Ş gibi 50.000 TL

Adsız dedi ki...

Çok teşekkür ederim.