.

FİNANS KARİYER Türkiyede ulusal ve uluslararası alanda geçerliliği olan, iş bulduran sertifikalar ile ilgili bilgilerin bir arada olduğu tek kişisel blogtur. neden ileri düzey lisans?___SORULARI TARTIŞIYORUZ___CMA Sertifikası___SPK genel bilgi

21 Ocak 2010 Perşembe

Bağımsız Denetim Şirketlerinde İşe Girmek İsteyen Adaylara Tavsiyeler

Merhabalar arkadaşlar,

Bildiğiniz gibi taslak TTK, SMMM, Bağımsız denetim, UFRS, SPK Lisanslama gibi birçok konu gündemize sonradan giren ve önümüzdeki yıllarda gündemimizi oldukça meşgul edecek konular haline geldiler. Gündemin bu alana doğru kaymasının en büyük sebebi, önce Dünyada, ve paralelinde Türkiye’de Uluslararası Muhasebe Standartlarının, bu standartlara uygun yapılmış finansal tabloların ve yine bu tabloların denetiminin oldukça önem kazanmış olmasıdır. Okullarda finans ve muhasebe hocalarımızdan edindiğimiz en önemli izlenim, finans alanında kariyer yapmak istiyorsak, iş hayatımıza mutlaka dünyanın önde gelen o dört büyük denetim firmasında birinde çalışarak başlamamız gerektiğidir. Çünkü bu şirketler yeniliklerin en yakın takipçileri ve uygulayıcıları olmuşlardır. Peki bu şirketlere girebilmek için bizden istenen nedir?
Sizlere birkaç madde halinde olması gereken temel özellikleri sıralamak istiyorum;

1) Öncelikle çok iyi derecede İngilizce bilmemiz gerekir. Bu şirketler gelişmeleri birinci kaynaktan yani henüz Türkçe’ye çevrilmeden takip etmektedirler. Ayrıca yabancı menşeli şirketler oldukları için, kendi içlerinde yaptıkları raporlamalar ve terimlerde kullanılan dil İngilizce’dir. Bu sebeple İngilizce’nizin oldukça üst seviyede olması gerekir.

2) İkinci olarak, bu şirketlerin hangi departmanlarına girersek, kendimizi ne yönde geliştirebileceğimizi yeterince araştırmış olmamız gerekmektedir. Bu şirketler bağımsız denetim, vergi denetimi, ya da farklı alanlarda danışmanlık hizmetleri vermektedirler. Bu şirketlere başvurmadan önce, departmanlar arasındaki farkları, departmanların uzmanlaşma alanlarını, hangi departmanın eğitimimize ve kişisel yapımıza uygun olduğunu iyi derecede analiz etmek gerekir. Çünkü her bölümün kendi içinde istediği farklı bakış açıları vardır.

3) Bu şirketlerde çalışmak isteyen kişiler dışa dönük, presentabl, ve adaptasyon gücü yüksek kişiler olmalılardır. İşin doğası gereği sürekli farklı projelerde, farklı lokasyonlarda, ve farklı takımlar halinde çalışılmaktadır. Bu değişikliklerden kolay etkilenmeden, yani her ortama ayak uydurabilecek ve iş performansından ödün vermeyecek kişilerin işe alınma olasılığı, diğerlerine göre daha fazladır.

4) Birçoklarımızın bildiği gibi ilk birkaç sene beklentinizin altında maaşla çalışmak zorunda kalabilirsiniz. Bu sebeple, kendi kendinizi motive etme gücünüzün yüksek olması gerekir. Yani denetim şirketlerinde geçirilmiş 3 ya da 4 yılı doktora programında geçirdiğiniz süre olarak görmeniz uygun olacaktır. Bu bakış açısı oldukça fazla özveri ve fedakarlık ister. Fakat şunu belirtmeliyim ki verilmiş hiçbir emeğin boşa çıkmayacağı gibi, bu alanda gösterilen fedakarlık kesinlikle karşılıksız kalmayacaktır.

5) Olmazsa olmazlardan değil belki ama, stajlarınızı bir YMM’nin yanında yapmış olmanız, ya da SMMM stajını başlatmış olmanız, size hem puan kazandıracak, hem de bu süreçlerde mevzuatlara az da olsa giriş yaptığınızdan, denetim yaparken işlerinize daha hakim olmanızı sağlayacaktır.

6) Yapmanızı tavsiye ettiğim noktaların yanı sıra, sizlere yapmamanız gereken tek bir nokta belirtmek istiyorum. İş hayatı uzun bir süreç gibi gözüksede aslında attığınız her adım bu uzun yolda peşinizden gelmeye devam edecektir. Özgeçmişinize yazdığımız her maddenin sebebini bilip iş hayatınız boyunca arkasında durabilmelisiniz. Bu sebepledir ki, sadece özgecmişinizde denetim şirketi tecrübesi maddesini eklemek için, ya da “Çalışmaya başlarım, zaten herkes çok zor diyor, bana uymazsa istifa eder, çok zordu, dayanamadım, derim” mantığıyla denetim şirketinde çalışmaya başlamayın. Çünkü finans alanında çalışmaya devam ederseniz bu adım sizi hayatınız boyunca nedenleriyle ve sonuçlarıyla takip edecektir. Ve iş hayatında boşa geçirilmiş 1 ayın bile hesabını vermek bazen oldukça zor olabilir.

John W. Gardner’ın dediği gibi, “Hayat, silgi kullanmadan resim çizme sanatıdır.”
Aldığınız kararların sizi hep hayal ettiğiniz yere taşıması dileklerimle.

24 yorum:

Kadir dedi ki...

Bu yazıya bir smmm olarak imzamı atarım.

Özkan D. dedi ki...

ellerine sağlık burcu, çok yerinde ve zamanında oldu bu yazı.
bigfour'da işe girebilmek için sayılı üniversitelerden mezun olmak gerektiği konusunda bir inanış var. kpmg dışındakilerde özellikle. bu konuda tutum nedir, saydığın şartları sağlayan birinin anadoludaki bir üniversiteden mezun olması durumunda şansı nedir, bir önyargı var mıdır?

(aslında bu şekilde bir sığ soru sormak değil amacım, sonucta kimse sadece iyi üniversite mezunu olsun demiyo, şu bir gerçek ki, iyi bir üniversite diğer saydığın şartları da birlikte getiriyo genelde, misal iyi bir ingilizce eğitimi, özgüven, daha kaliteli hocalar, vs. )

owner dedi ki...

o zaman kendimi şanslı saymam gerekir :) 5 yılımı PwC vergi bölümünde geçirdim. isteyen olur ise tecrübelerimi seve seve paylaşırım.

yusuf

Burcu Yeşilgül dedi ki...

Bu bir gerçek ki bigfour'da işe girmek için belli bir donanım sahibi olmanız gerekmektedir. Bu donanımı bugün Anadolu'daki birçok üniversitede de almanız mümkündür. Çok iyi derecede İngilizce, iletişim gücü, bilgisayar bilgisi, bu alanda uzmanlaşmak ve yükselmek isteyecek kadar alan bilgisi ve tabii ki özgüven. Bu şirketler oldukça profesyoneldir ve sizdeki öğrenme potansiyelini görüp ondan faydalanmayı bilecek kadar akıllı şirketlerdir. Bu sebeple anadoludaki bir üniversiteden mezun olup bilgisi, özgüveni ve düzgün Türkçesiyle kendini doğru ifade edebilecek kişilerin başvurudan ve mülakattan korkması için hiçbir neden yok. Önyargılı olmak profesyonel çalışma hayatında prim verilecek bir yaklaşım tarzı değildir. Bu yaklaşım bigfour için de geçerlidir.

Özkan D. dedi ki...

yusuf bey tabi ki paylaşımlarınızı bekleriz.

Kadir dedi ki...

Özkan, bu üniversiteler demişken, selçuk üniversitesinden bir arkadaşım staj için imkb'de bulunmuştu. Ve çalışanların genelde çukurova ya da uludag üniversitesinden olduğunu söylemişti. Bu hafta çarşamba günü vergisel denetim finalim var. PWC'nin vergi müdürü hocamız, O'na sorayım bu soruyu.

Yavuz Karaburun dedi ki...

Özellikle 2.maddede bahsi geçen farklı departmanlar ve bu departmanların farklılıkları konusunda bir yerlerden bilgi edinmeyi çok isterdim. Henüz 1.sınıfı yeni tamamlamış bir çömez olarak yani:) Sürekli bahsedilen bir konu bu kendinize uygun departmanı seçme konusu ama bu konuda derinlere inen bir dokümana henüz rastlamadım. Yönlendirirseniz mutlu olurum. Ayrıca değerli bilgilerinizi paylaştığınız için de çok teşekkürler!

Özkan D. dedi ki...

yavuzselimk

bilmem burcu ne düşünür ama bence bunu öğrenmenin yolu farklı departmanlarda stajlar yapmak.
çalışan kişilerle görüşmek.
sonuçta herkesin yeteneği ve zevki farklı olduğundan bu işin reçetesi olmuyor. en iyisi yaşayıp görmek.

Burcu dedi ki...

Örneğin PWC nin sitesinde hangi departmanı seçmeniz konusunda yardımcı olacak bir test mevcut,
Kariyer linkinin altında kendinizi test edin bölümü var.
Sitedeki test sorularından denetim, danışmanlık ve vergi bölümlerinin iş tanımlarıyla ilgili fikir edinebilirsiniz.
http://www.pwc.com/tr/tr/kariyer-sayfalari/quizler.jhtml

Sevgiler
Burcu

Yavuz Karaburun dedi ki...

Çok teşekkürler, harikasınız gerçekten gecenin en kör 3 saatinde 2 doyurucu yanıt gelivermiş =)

özge dedi ki...

peki bu şirketlerde çalışmak için ya da başlamak için diyeyim bu spk lisans belgelerinden birini almak bizi öne geçirir mi? geçirirse hangi belge gerekir? bu konuda çok fazla bilgim yok yardımcı olursanız sevinirim. lisans mezunu olma ve çok iyi derece ingilizce yanında neler yapmamız gerekir. istanbul üniversitesi ekonometri bölümünde öğrenciyim şu an hazırlıklarımı tam yapmak amacım :)

Özkan D. dedi ki...

merhaba özge
SPK Bağımsız denetim lisansı bu anlanmda işe yarayabilirdi ama artık böyle bir lisans sınavı yapılmayacak. kurumsal finans vs alanlarda çalışılacaksa SPK İleri düzey lisansı işe yarayabilir. Denetçilik için şu an en iyi kriter ingilizce. SMMM Stajını başlatmış ya da sınavı vermiş olmak da artı olur.

merve dedi ki...

Özkan Bey merhaba, size bir şey danışmak istiyorum. İyi bir üniversitede 4. sınıf öğrencisiyim, seneye mezun olduğumda 27 yaşında olacağım. Bağımsız denetim alanında çalışmayı çok istiyorum ama yaşımdan dolayı problem çıkar diye endişeleniyorum. Kariyer günlerinde Deloitte'un insan kaynaklarıyla konuştuğumda yaşımın problem olmayacağını,şimdiye kadar yaptığım şeylerin önemli olduğunu söyledi.Şuan okuduğum üniversiteye dikey geçiş sınavıyla geçtim,yani şuan ikinci üniversitemi okuyorum. Tabi bu arada zaman kaybettim... İnternet ortamında yaşından dolayı big4'a alınmayan 2,3 kişiyle konuştum,hiç boşuna uğraşma dediler ama ben yinede şansımı denemek istiyorum,çünkü çok istiyorum bağımsız denetimi. Kafam çok karıştı...Bir yandan denetimden vazgeçip, okuldan mezun olmadan idl yi alıp,mezun oluncada aracı kurumlara başvuru mu yapsam diyorum. İdl sınavınada az bi zaman kalmadı,acaba 4-5 konuyu yetiştirebilirmiyim ilk sınava diyorum.... Bu ara ben kendi kendime baya bişeler diyorum anlayacağınız :) Sizin görüşünüzü merak ediyorum,yardımcı olursanız çok sevinirim.

Özkan D. dedi ki...

merhaba merve
big four'da çalışmadığım için bu konuda yorum yapamama, a1 asistan düzeyine başlayanlar genelde 23-24 yaşında yeni mezunlar oluyor. burada yeni mezun olmak yaştan daha önemli çok sıkınıtı olmayabilir yaşın. denetçi mi olayım aracı kurum mu dersen o tamamen senin bileceğin bir iş bambaşka alanlar. her halükarda alacağın lisansın faydası olur zararı olmaz.

Merve dedi ki...

Sorumu yanıtladığınız için çok teşekkür ederim Özkan Bey. Ayrıca bu blog içinde minnettarım,çok şey öğrendim. Hoşcakalın...

Adsız dedi ki...

Merhaba,

3 senedir bir firmada finans departmanında çalışıyorum. Hem finansman hemde raporlamayla uğraşıyorum ancak bilgi birikimim yeterli düzeyde değil ve yeterince geliştirebileceğim bir ortam bulunmuyor. 27 yaşındayım sizce 4 büyüklerde bağımsız denetimde işe girebilme şansım var mı yoksa sadece yeni mezunlar mı alınıyor sadece?
Selahattin

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

Smmm stajı başlatmanın avantaj olduğu söyleniyor. Peki Big4da denetim bölümünde smmm stajını sürdürebiliyor muyum?

Unknown dedi ki...

Çok geç oldu ama Merve hanim bende dgs aracılığı ile 2 üniversite okumak istiyorum fakat yaşım 27 oluyor firmalar için sıkıntımı sanırım şuan mezunsunuz bilgi verirseniz sevinirim

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Ata TÜRKOĞLU dedi ki...

Merhabalar,ben 4 yıllık Bankacılık ve Sigortacılık mezunuyum. Big 4 şirketlerinden bir tanesinin vergi bölümüne yeni mezun olarak başvurdum. SMMM staj başlatma kursuna gidiyorum.Stajımı vergi bölümünde yapabilir miyim? Staj başlatmanın şirkette işe girmeme ne gibi bir etkisi ya da katkısı olur?Teşekkürler.

Melodi dedi ki...

Merhaba ,bi konuda fikir almak istiyorum. Ben Anadolu Üniversitesi aöf iktisat bitirdim.şimdi mali müşavir ve bağımsız denetçilik stajını birlikte yürütmek istiyorum. .İngilizcem de var ama pwc ye girme şansım aöf de nedeniyle zor olur mu?

Unknown dedi ki...

Tecrubelerinizden bahsedermisiniz sirkete nasil basladiniz ise nasil girdiniz