.

FİNANS KARİYER Türkiyede ulusal ve uluslararası alanda geçerliliği olan, iş bulduran sertifikalar ile ilgili bilgilerin bir arada olduğu tek kişisel blogtur. neden ileri düzey lisans?___SORULARI TARTIŞIYORUZ___CMA Sertifikası___SPK genel bilgi

4 Kasım 2009 Çarşamba

yabancı sertifikalar

CMA haricinde uluslararası geçerliliğe sahip başka sertifikalar da var.

CPA-Certified Public Accountant

CIA-Certified Internal Auditor


ACCA- Association of Chartered Certified Accountants

CPA, merkezi Amerikada bulunan American Institute of Certified Public Accountants kuruluşu tarafından hazırlanan 4 sınavı da geçen kişilere verilebiliyor. bizde SMMM'nin karşılığı. ama bu 4 sınavdan muaflık söz konusu değil bildiğim kadarı ile CPA sertifikası olmadan, ABD'de bazı işler yapılamıyor, beyanname hazırlamak gibi. Türkiye'de bu sertifikaya sahip yaklaşık 100 kişi var.

CIA-Uluslararası geçerliliğe sahip "iç denetim sertifikasyonu". The Institute of Internal Auditors kurumu tarafından verilmekte. yakın zamanda ismmmo'nun açmış olduğu "Bağımsız adli mıhasebe uzmanlığı" sertifikasyonu ile benzerlik gösterir. 4 ayrı alt sertifiksyon programı vardır. ve hepsinin de sınavları ayrıdır.

ACCA-Turmob'un da 2004 yılında işbirliği anlaşması imzaladığı İngiltere merkezli muhasebe sertifikasyon kurumu. çok sayıda sertifikasyon sağlıyor ve bu sertifikasyonlara sahip olmak için çok çeşitli sınavlar yapıyor. Türkiye merkezi olmadığı için sınavlar genelde İngiliz Konsolosluğunda yapılmaktadır


yusuf şahin

15 yorum:

Özkan D. dedi ki...

Tşk.ler Yusuf Bey,

özellikle CIA sertifikası krumsal şirketlerin iç denetim pozisyonlarında aranır oldu. ben bir çok ilanda görebiliyorum. mali müşavirler CIA sertifikası için girilecek 4dersin 1 tanesinden muaf. Ayrıca bu sınav Türkiyede Türkçe de yapılmaya başlandı.

Özkan D. dedi ki...

Yusuf Bey yazınızdan sonra araştırdığım kadarıyla, ACCA çok çok geçerli ve bilinen bir sertifika sunuyor. TÜRMOB ile anlaşma yapılmış ve smmm' lerin bazı derslerden muaf olmaları sağlanmış..

* muaf olduğunuz dersler için de ücret ödüyorsunuz,
* sınav test değil, klasik.. sağlam ingilizce gerektiriyor. (olumlu yönünden bakalım, bu sınav ingilizcemizi geliştiriyor,:)

bir kaç faydalı link:

link1

link2

Figen dedi ki...

Özkan Bey,CIA sertifikası almadan önce iç denetim mesleğinde en az 24 ay deneyime veya muadiline sahip olunması gerekiyor. Benim kendime ait mali müşavirlik ofisim var ve iç denetimle ilgili herhangi bir tecrübem yok. Benim size sorum mali müşavir olarak geçirdiğim süre iç denetim deneyimi yerine geçer mi. Bilgi verirseniz sevinirim.

Özkan D. dedi ki...

Yusuf bey ben düşüncemi yazayım siz de birşeyler eklersiniz,

figen hn,
sitede yazdığına göre, özellikle denetim deneyimi gerekli. ama diğer alanlardaki deneyiminiz de 1 yıla denk geliyor.
bence altta adı gecen kişiyi arayın, ismini bile yazmışlar, aldığınız cevabı bizimle de paylaşırsınız belki :D


Mesleki Deneyim:


Adayların CIA sertifikası almadan önce iç denetim mesleğinde en az 24 ay deneyime veya muadiline sahip olması gerekir. Bu koşula uyan adaylar, deneyimlerini tevsik eden belgeleri müracaat formuyla birlikte göndermelidirler veya bu belgeler daha sonra bu koşul yerine getirildiğinde de sunulabilir. Mesleki deneyimi tevsik eden belgelerin müracaat formuyla birlikte sunulması, aday sınavı geçtikten sonra sertifikayı alma sürecini hızlandırır.

- Denk mesleki deneyim terimi, dış denetim, kalite güvencesi, uyum ve iç kontrol de dahil denetim/ değerlendirme disiplinlerinde deneyim anlamına gelir.


- Master derecesi ya da ilgili mesleklerde (muhasebe, hukuk veya finans gibi) iş deneyimine sahip olmak bir yıllık deneyim yerine kabul edilebilir.


CIA ile ilgili daha detaylı bilgiyi şimdilik http://www.theiia.org/ sitesinin "certification" başlığı altındaki bölümde bulabilirsiniz. Eğitim, ve daha detaylı bilgi için sorularınız varsa sertifikasyon@tide.org.tr adresine sorabilir veya TİDE'den 212-2125525 nolu telefondan Sevilay hanım'dan bilgi alabilirsiniz. Eğitim metaryali olarak siz kendiniz de http://www.gleim.com/ sitesinde satılan kitapları ve CD'leri yada başka kaynakları kullanabilirsiniz (kendiniz internet üzerinden satın alabilirsiniz).

Figen dedi ki...

Özkan Bey, ben mail göndermiştim ama yanıt alamamıştım. Bugün cevap geldi mali müşavirlik deneyimi kabul ediliyormuş. Bu arada gerek spk sınavları gerekse diğer konular da verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.

Özkan D. dedi ki...

Rica ederim figen hanım,

maili nereye attınız, iç denetim enstitüsüne mi??

Figen dedi ki...

Özkan Bey, evet iç denetim enstitüsüne attım maili. Ben 33 yaşındayım ve maalesef bu meslekte yeniyim. İşime yarayabileceğini düşünndüğüm için SPK'nın bağımsız denetim sınavlarına giriyorum. Eylüldeki sınavda bağımsız denetimi verdim diğerleri ocakta inşallah. İç denetim sertifikasını yazınız sayesinde öğrendim. Bu sertifika işime yarar mı almalımıyım pek karar veremedim. Maalesef mesleğe çok geç başladığım ve tanıdığım smmmler bu sertifikalara pek ilgi duymadıklarından pek önümü göremiyorum. O yüzden fikirlerinize ihtiyaç duyuyorum. İyi Çalışmalar

Özkan D. dedi ki...

SPK bağımsız denetim ile CIA sertifikası tamamen farklı kulvarlar. biri bağımsız denetim biri iç denetim. biri kara ehliyeti biri deniz ehliyeti gibi :)

ama ikisi de alanında önemli ve aranan belgeler, henüz ne yapacağınıza karar vermediyseniz ve ikisini de alabiliyorsanız alın. karşınıza cıkan fırsatları değerlendirirsiniz.

Bu arada bir bağımsız denetim şirketinde denetçi olmak için SMMM olmak da kanuni zorunlulukken, iç denetçilerin smmm olması gibi bir zorunluluk yok.

Unknown dedi ki...

Özkan Bey,

Tasarı halindeki yeni TTK, iç denetim mesleğine yeni bir düzenleme getiriyor mu? Bu soruyu sormamın sebebi CIA sertifikasının Türkiye'deki geleceğinin nasıl olacağını merak etmem. Yani şu an en popüler sertifikalar SMMM ve SPK ileri düzey ve SPK Bağımsız denetim lisansları olduğu aşikar ama CIA'in geleceği nasıl bunu merak ediyorum.

Özkan D. dedi ki...

onur merhaba,
iç denetim firma içinde işletme yönetimine bağlı çalışan bir ekip, ticaret kanunu buna değinmez. ancak ticaret kanunun değindiği denetim kuruludur. bu iç denetim ile aynı şey değil. bu yasa bu işi smmm ve ymm'lere verecek.
soruna gelince, bazı üst düzey firmaların ilanlarında CIA tercihen de olsa isteniyor. ama şu bir gerçek ki, şu an iç denetimde de smmm belgeli biri daha cok aranır.

Onur dedi ki...

peki, SPK'nın ya da başka bir otoritenin İç Denetim ile ilgili taslak halinde radikal bir düzenlemesi var mıdır acaba? Şunun için soruyorum, örneğin halka açık olmasına rağmen bir iç denetim departmanı olmayan firmalar var, yakın gelecekte çıkabilecek mevzuatlar tüm şirketlere İç Denetim departmanı kurma zorunluluğu getirebilir mi? Yani, yeni TTK bağımsız denetim ve SMMM'lere önemli roller biçiyor ama İç Kontrol Birimini zorunlu kılmaması da bence bir eksiklik. Sonuçta her şeyin başı İç Kontrollerin doğru dizayn edilip sağlıklı bir şekilde yürümesidir. Zira sonrasındaki her şeyi (mali tablolar, denetim vs.) etkiliyor. Hele ki Türmob da CIA'i tanıdığına göre İç Denetim alanında ülkemizde pozitif bir gelişme olabilir, ya da en azından olmalı gözüyle bakmamız gerekiyor sanırım. SMMM olan birine CMA mi daha çok yarar, yoksa CIA belgesi mi? Sonuçta CMA-SMMM'ye daha yakın bir sertifika içerik olarak, o sebeple SMMM+CIA'in birlikte daha faydalı olabileceğini düşünüyorum.

Özkan D. dedi ki...

onur bey turmob'un bir çalışması var bununla ilgili,

şuradan inceleyebilirsiniz.
http://www.turmob.org.tr/TurmobWeb/turkce/popup.aspx?Sayfa=/Arsiv/turmobwebdb/dosyalar/basinBulteni40.pdf

OnuR dedi ki...

Özkan, senden ricam özellikle CIA belgesi için kategorilerde ayrı bir başlık açmanı rica ediyoruz (aynen CMA gibi), zira bu belgenin önümüzdeki dönemlerde çok daha fazla talep göreceğini düşünmekteyim. Ayrıca aldığım bilgilere göre yakın bir gelecekte bu sınavı artık Türmob düzenleyecekmiş. Ayrıca İSMMMO Akademi de mart ayında iç denetim konulu sertifika/eğitim programı başlattı. Bu gelişmeler ve yeni TTK'nın audit komitesine yüklediği görevler İç Denetim/İç Kontrol'ün yakın bir zaman sonra ülkemizde de hatırı sayılır bir yeri olacağını ve takipçilerinin artacağını öngörmekteyim.

Özkan D. dedi ki...

Onur merhaba, birkaç gündür yazıp toparlayamadığım bir yazı dizisinin konusu da bu idi, bugün başladı. Sorularına cevap bulabileceksin.
Ancak belirteyim, CIA sınavını TÜRMOB yapmayacak yapamaz da. türmob henüz türkiyede olmayan Türkiye Denetim Standartlarını oluşturacak ve muhtemelen bu standartlar üzerinden bir sınav yapacak. uluslararası alanda geçerli olmayacağı kesin, ama CIA muhtemelen bu belge yerine de geçecektir

Adsız dedi ki...

Sanırım bu sertifikalardan en zor ve en alternatifli olan acca.Anladığım kadarıyla acca diploma ve sertifika olarak iki ayrı sınav yapıyor.Her alan için de ayrı ayrı(misal; denetim, finans,yönetim) sertifika ve diploma veriyor.Ayrıntılı bilgi şu linkte var. http://cbtturkey.com/

mustafa