.

FİNANS KARİYER Türkiyede ulusal ve uluslararası alanda geçerliliği olan, iş bulduran sertifikalar ile ilgili bilgilerin bir arada olduğu tek kişisel blogtur. neden ileri düzey lisans?___SORULARI TARTIŞIYORUZ___CMA Sertifikası___SPK genel bilgi

25 Mayıs 2010 Salı

CIA Sertifikasyon Sınavı Üzerine

Blogda daha önce yazılanları da okuyup biraz daha detaylı bilgiyi paylaşmak istedim, umarım hazırlananlar için faydalı olur. Gireceklere şimdiden başarılar dilerim. Aklınıza bir soru takılırsa www.tide.org.tr, www.theiia.org sitelerini inceleyin. İşin içinden çıkamazsanız TİDE'ye bir telefon açın hem enstitü çalışanları hem de üyeler son derece yardımsever.

Sınav 4 bölümde aşağıdaki başıklarda yapılıyor:

1. İç Denetim Birimi’nin Yönetişim, Risk ve Kontrol Konularında Rolü
2. İç Denetim Görevinin Yürütülmesi
3. İş Analizi ve Bilgi Teknolojisi
4. İş Yönetim Becerileri

1 ve 2. bölümler iç denetim standartları, iç denetim mesleğinin uygulanmasına yönelik. Soruların temel kaynağı iç denetim standartları başka bir deyişle "kırmızı kitap". Bu standartlar iç denetçinlerin, iç denetim yöneticilerinin nasıl konumlanacağı, bağımsızlık kavramı, (nitelik standartları), iç denetim faaliyetlerinin yürütülmesi, planlama, raporlama, bulgu takibi (performans standartları) konularını içerir. Bunun yanında etik kurallar ve uygulama önerileri de kaynak niteliğinde.

3. sınav muhasebe, finansal tablolar, bilgi işlem, süreç bilgisi, vergi ve yasal düzenlemeler konularını içeriyor -gözünüz korkmasın yerel mevzuat soruları yok-. Kapsam en geniş bölüm ancak burada gereken bilgi düzeyi ilk 2 sınavla karşılaştırıldığında biraz daha yüzeysel. Aşağıda bunu biraz daha açacağım.


4. sınav ise, işletme bölümü mezunlarının fazlasıyla aşina olduğu konular. İnsan Kaynakları /personal yönetimi, iş stratejiler, ürün yaşam eğrisi, müzakere teknikleri gibi işletmecilik konularını içeriyor. CFSA, CCSA, CGAP, CISA, SMMM ve YMM iseniz bu sınavdan muafsınız.


Core Syllabus


Core Syllabus yapacağınız çalışmanın içeriğini doğrudan etkiliyor. IIA - TİDE'nin adaylardan beklediği bilgi düzeyini işaret eden "core syllabus"ta konularla ilgili Awareness veya Proficieny düzeylerinde olmanız bekleniyor. Awareness (Farkındalık diyelim) temel kavramları bilmenin yeterli olduğu düzey iken Proficieny (Uzmanlık diyelim buna da) ilgili konuyla ilgili derinlemesine bilgi ve bilgiyi uygulama becerisine karşılık geliyor. İlk iki bölüm bir kaç istisna hariç tamamiyle Uzmanlık düzeyi isterken, 3 ve 4. bölümlerde konuya bağlı olarak durum değişiyor.

Kapsamla ilgili Türkçe kaynak:
* http://www.tide.org.tr/page.aspx?nm=sinav_kapsami
Detaylı kapsam ve beklenen düzey bilgileri ingilizce olarak:
* http://www.theiia.org/certification/certified-internal-auditor/cia-exam-content/

Kısaca kendi tecrübelerimden bahsedeyim. Ben sertifikayı aldığımda yazılı sınava girmiştim. Şimdi bilgisayarlı sınavlar var ve diğer bir güzellik sınav Türkçe. Yakınlarda sınava giren arkadaşlar kendi tecrübelerini yorumlarda paylaşırsa yazımız daha faydalı olur umudundayım.

1. Gleim'in kitapları ve soru CD'sinden hazırlandım. Konu fazlaca detaylı işliyorlar. 1 ve 2. bölümler için kitaplar iyi guzel ancak özellikle IT bölümü aşırı detaylı. Detay çalışmayı 3. sınav için yapın. Benim girdiğim sınavda istatistiksel örnekleme konularında formülle fazla zorlamadılar. Bilmeniz gereken hangi araç nerede kullanılır bilgisi... Mesela attribute sampling ya da variable samplingin türlerinin nerelerde kullanılacağı...

2. 1 ve 2. sınav bilgiden ziyade yoruma dayalı orada da enstitütünün belli bir yaklaşımı çerçevesinde soru ve cevapları inceleyin aşinalık kazanırsınız. TİDE'nin örnek soruları da epey faydalı. Denetimin tum surecleri yıllık plandan sonuçlandırmaya kadar olan süreç, iç denetimden sorumlu şefin görev ve sorumlulukları, "scope limitation" hususu, "follow up" süreci, suistimal vb. konulara odaklanmakta fayda var. Soruların bir kısmında soruyu en iyi açıklayan cevabı bulmanız gerekebiliyor. O nedenle şıkların hepsi doğru olabilir ancak bir tanesi "daha" doğru.

3. 3 ve 4 için ise aşırı detaya boğulmayın ancak ürün yaşam çevrimini, edi nedir ne işe yarar, temel toplam kalite yönetimi kavramları, temel finans hesapları (sermaye maliyetleri, basitçe paranın zaman değeri) önemli olabilir.

4. Ben çalışırken soruların da epey faydasını gördüm. Eğer Gleim'in kitaplarından hazırlanıyorsanız, CIA adapted veya IIA adapted sorular diğerlerine göre daha faydalı, sınavla ilgili daha iyi fikir veriyor. Gleim'in kendi soruları çok fazla bilgi içerebiliyor, sınav sorularının tarzı biraz daha farklı ve daha analitik olmayı gerektiriyor.


CIA ile ilgili diğer yazılarımız:

4 yorum:

Adsız dedi ki...

yasal mevzuat sorularından kasıt nedir? yerel mevzuat değil demişsiniz.

aylak adam dedi ki...

Epey gecikmeli cevap için özür dilerim anca yazabiliyorum. Yasal mevzuat karşısında iç denetimi ve iç denetçinin rolü ile ilgili olarak sorular geliyor. Türk veya yabancı yasalarda yer alan bir konuyla ilgili olarak gelmiyor sorular.

Adsız dedi ki...

Elimde Gleim 17 th Edition kitabı var (3 lü sınav sistemine göre hazırlanmış). Makul bir fiyata satmak istiyorum. Ayrıca elimde çok güzel CIA sınava hazırlık türkçe notlar ve türkçe sorular bulunmaktadır. ilgilenen arkadaşlar husnualkay@gmail adresine mail atabilirler yada 0545 579 72 38 numaralı telefonu arayabilirler.

Sümeyye Kaya dedi ki...

Merhabalar,

elinizde gleim cıa hazırlık kitapları var mı ? 2. el almak istiyorum.